Blog banner - Health.jpg

Powered by Headspace

Sept 7

6 min read

Zo creëer je een thuiswerkplek of thuiskantoor met mindfulness

Of je nu fulltime thuiswerkt of juist flexibel (en zelf de dagen kiest waarop je naar kantoor komt): het mindfulness meenemen in het creëren van een thuiswerkplek kan zorgen voor meer focus en productiviteit. Het is niet altijd makkelijk wanneer je huis ook je kantoor is. Daarom is het belangrijk om een omgeving te creëren waar je flink aan de slag kunt gaan.

 

Met dat in gedachten, plus de problemen die je tegenkomt in het thuiswerkleven: hier zijn wat tips om een thuiswerkplek (of thuiskantoor) te creëren die mindfulness stimuleert. Zodat je volledig bewust en engaged kan zijn tijdens je werkdag.

iStock-1365669010.jpg

De invloed van mindfulness in je thuiskantoor

Werk kan gehaast, chaotisch en stressvol zijn. Hierdoor gaan veel mensen uiteindelijk multitasken en daardoor kunnen ze op automatische piloot gaan staan om alles af te krijgen. Maar door jezelf te trainen om meer mindful te zijn op je werk (oftewel thuis), kun je jezelf leren om meer bewust bezig te zijn en aan één taak tegelijk te werken. Dit kan je helpen om minder gestrest en [overwhelmed] te zijn – en juist meer gefocust en productief. Een onderzoek toonde aan dat 10 dagen van mindfulness- meditatietraining via Headspace stress met 14% verminderde. Een ander onderzoek liet zien dat dat verpleegkundigen die Headspace voor 30 dagen gebruikten duidelijk een hogere werktevredenheid hadden. Met andere woorden, het inrichten van je kamer om mindful werken te bevorderen kan je werkprestaties enorm beïnvloeden – maar ook je werktevredenheid.

Daarnaast, wanneer je huis ook je kantoor is, kan het specifiek moeilijk zijn om je werk en privé gescheiden te houden. Een paar minuten voordat je werk begint uit bed rollen en in je pyjama werken klinkt misschien aantrekkelijk. Maar na verloop van tijd kan het vervagen van de grenzen tussen werk en privé zorgen voor inefficiëntie, lagere prestaties, meer stress en zelfs een burn-out. En dat willen we natuurlijk niet. 

 

Daarom is het zo belangrijk om mindfulness erbij te pakken bij het  behouden van een sterke afbakening tussen werk en privé-leven. Zelfs al is je werkplek maar drie meter van je woonkamer of bed – de realiteit voor de meeste mensen – dan kan het helpen om elementen van mindfulness te gebruiken zodat je kan focussen op het ‘nu’ en de taken voor de dag. Plus, het helpt ook om meer te genieten van de momenten dat je niet werkt: je traint je hoofd om aanwezig en bewust te zijn wanneer je van je laptop weg stapt.

Het ontwerpen van een thuiswerkplek voor mindfulness

Het creëren van een werkruimte met mindfulness in het achterhoofd hoeft niet per se veel ruimte te kosten. Sommige mensen hebben een kamer ingericht als kantoor, maar als je dat niet hebt kan een inloopkast, een ongebruikte hoek, of zelfs een stoel aan de keukentafel prima werken. Probeer vooral niet de 'perfecte' plek te vinden. Wat belangrijk is, is dat je plek kiest en zoveel vanaf daar werkt. Zo kan je een consistente en op werk gefocuste mindset creëren. Hier zijn een paar dingen die belangrijk zijn voor een omgeving die rust, comfort en bewustzijn aanspoort. 

Je hebt eerst een goed oppervlakte nodig om aan te werken. Een basic bureau is een prima keuze, maar je kunt ook werken aan de eetkamertafel, een keukeneiland, een plank aan je muur of een laptoptafel – of een schoottafel als vanaf de bank werkt.  Eigenlijk overal, zolang je maar kan zitten of staan met een plat oppervlakte voor je neus. Als je werkplek je slaapkamer of woonkamer is, dan is het ‘t beste als je ‘t ook kan opbergen als je klaar bent, volledig uit het zicht. Zoals een opklaptafel – of door bewust je laptop en andere werkspullen aan het einde van de dag op te bergen.  

Het is ook goed om een keuze te maken of je een goede ondersteunende stoel wilt, of liever andere opties hebt. Lang achter elkaar zitten kan voor angst zorgen. Staan op je werk, daarentegen, helpt om vermoeidheid, depressie en spanning te verminderen – en verhoogt focus en energie. Als je gezonde beweging in je thuiswerkplek wilt introduceren, dan is een verstelbaar- of stabureau een goede keuze.

 

Zo min mogelijk afleiding creëren helpt ook om bewust en in het nu te zijn. Het helpt dan ook om je werkruimte fysiek af te scheiden van de rest van je huis: denk aan een privacyscherm, een boekenkast (die je als opslagruimte kunt gebruiken) of hoge planten. Als je met andere mensen samenwoont, kan het handig zijn om ze op de hoogte te stellen of je aan het werk bent, met een bordje bijvoorbeeld. Met een koptelefoon met noisecancelling kom je ook een heel eind in de strijd tegen afleiding.

Zo decoreer je je thuiswerkplek voor mindfulness

Een van de beste manieren om mindfulness in een kamer te verbeteren, is om je decoratie af te stemmen op je vijf zintuigen.  

  • Zien. Kies een visuele inrichting die je gelukkig maakt en zorgt voor rust. Verf de muren in vrolijke kleuren. Zet foto's in van vrienden en familie die goede herinneringen oproepen en plaats een paar mooie planten (de keuze van de pot laten we aan jou over). Planten helpen trouwens ook om de lucht te zuiveren.

  • Horen. Gebruik een koptelefoon, omgevingsgeluid of focusmuziek om luide afleidingen te maskeren. Zachte muziek en natuurgeluiden kunnen ook zorgen voor een rustigere omgeving.

  • Ruiken. Planten kunnen lekker ruiken en zorgen voor een fris gevoel. Of probeer de kamer te vullen met aangename geuren van een diffuser met essentiële oliën – of doe jezelf een geurkaars cadeau.  Handig om te weten: lavendel en bergamot staan bekend om hun kalmerende effecten, terwijl pepermunt, zoete sinaasappel en citroen juist wat meer energie geven.

  • Proeven.  Hou genoeg gezonde snacks en voldoende water in de buurt. Leg je werk neer als het tijd is om te eten zodat je mindful kunt eten (en echt aandacht kunt besteden aan wat je eet). en hoe verjongend het voelt om een pauze te nemen en je lichaam te voeden.

  • Voelen. Integreer verschillende texturen en stoffen in je werkruimte om bewustheid en focus te stimuleren. Koop bijvoorbeeld een zachte sprei of een lekker kussen voor extra comfort.