Blog banner - Health.jpg

Powered by classpass

Sept 8

6 min read

Wat betekent het als je workout niet makkelijker wordt?

Er wordt wel eens gezegd, “als het makkelijk was, dan zou iedereen het doen.” Alhoewel dat misschien wel klopt, is de boodschap zelf niet genoeg om je door een workout les te krijgen, terwijl je zwetend wacht voor het moment waarop de fitness instructeur “Eeeeen we zijn klaar!” roept. Je mag echt wel even trots zijn wanneer je jezelf door je workout hebt gesleept – ondanks dat je buiten adem bent en je benen zeer doen.

 

Misschien denk je dat je niet snel, flexibel of sterk genoeg bent. Dat zou best kunnen meevallen, want iedereen heeft het wel eens zwaar tijdens het sporten. Toch zouden er onderliggende redenen kunnen zijn waardoor je het gevoel hebt dat je niet iedere keer beter wordt. Daarom hebben we voor je uitgezocht wat deze redenen zouden kunnen zijn.

We hebben met verschillende ClassPass instructeurs gesproken (uit verschillende steden die verschillende lessen geven) over wat het kan betekenen wanneer een workout niet makkelijker wordt. Zit er iets tussen waarvan jij ook last hebt tijdens je workout? Je bent niet de enige. Lees verder voor meer info, direct van de experts. 

iStock-1356546434.jpg

Zorg ervoor dat je genoeg bent voorbereid

Het gebeurt wel eens: je rolt uit bed, trekt je yoga leggings aan en sprint de deur uit om op tijd te komen voor je vroege ochtend sessie. Het is alleen wel essentieel om je lichaam en geest klaar te maken voor een workout. Van hoeveel slaap je krijgt tot je stressniveau – hoe je je voelt buiten een fitnessles kan veel impact hebben op hoe je je tijdens een voelt. Sarah van de Charleston Cycling Club noemt het volgende: "Zorg ervoor dat je gehydrateerd bent voor de les en genoeg drinkt. Dit kan veel invloed hebben op je prestaties en of je de studio verlaat met die zweterige high of niet. Stress op het werk, dieet en slaap kunnen allemaal invloed hebben op je workout."

Laat je gezondheid checken

Als je je over het algemeen goed uitgerust voelt, genoeg drinkt en stressvrij voelt tijdens je workout, maar nog steeds het gevoel hebt dat het zwaarder is dan normaal, dan is het geen slecht idee om eens bij je dokter een gezondheidscheck te doen. Dan weet je zeker of je gezondheid wel goed in vorm is. 

Er zijn verschillende dingen die invloed op je gezondheid en prestatie zouden kunnen hebben. Olivia van The Studio MDR noemt dat het ‘t waard kan zijn “om bij je dokter te checken wat de oorzaak van de blokkade kan zijn. Het kan van alles zijn, van een allergie voor bepaald eten, tot iets meer lichamelijks." Daar is Sarah het mee eens: "Als het gevoel blijft hangen, laat dan je ijzerwaardes testen. Vooral bij vrouwen kan dit invloed hebben tijdens het trainen!"

Stel realistische doelen

We willen allemaal de beste en meest gezonde versie van onszelf zijn. Een fitnessdoel (of meerdere doelen) hebben kan superhandig zijn. Want het is fijn om ergens naar onderweg te zijn. Maar, het is ook belangrijk om naar een realistisch doel te streven. En met name: realistisch voor jou. Want wat haalbaar is voor iemand anders, is misschien niet haalbaar voor jou. Maak het jezelf niet te moeilijk. “Wees realistisch met je doelen die je stelt. Weet dat het minstens 6 weken duurt voordat je resultaten of échte verandering ziet”, zegt Sarah. 

Kijk naar het grote plaatje
Soms zijn dingen simpelweg niet zwart op wit. Alleen omdat je niet het gevoel hebt dat de training makkelijker wordt, betekent niet dat je niet sterker wordt.

“Maak je dankzij je nieuwe fitnessroutine gezondere keuzes? Slaap je nu beter en ben je minder gestresst? Lukt dat hele armnummer op je spinfiets zonder dat je de gewichten wilt laten vallen? Het vieren van de kleine overwinningen zorgt ervoor dat je de resultaten over de langere termijn beter ziet”, zegt Sarah. “Al deze kleine dingen zijn misschien niet zo meetbaar, maar wel tekens dat de workout positieve impact heeft, hoe moeilijk of zwaar het ook voelt”. 

Wordt het moeilijker? Dan doe je het misschien wel beter.

Sporten móet een beetje moeilijk zijn. Als je altijd op je gemakje je workout doet, dan betekent dat niet altijd dat je de sterkste persoon op de wereld bent. Het kan ook betekenen dat je wat verkeerd doet. Vaak vinden nieuwelingen een workout té makkelijk omdat ze nog steeds aan het leren zijn hoe ze elke beweging op de juiste manier moeten doen.

Na een langere tijd kan het zo zijn dat hoe beter je je training begrijpt en kunt doen, hoe moeilijker het kan zijn. Mimi van The Bar Method zegt dat “bij de Bar Method betekent verbetering niet dat de workout makkelijker wordt, maar moeilijker. Hoe beter je bent in de workout, hoe moeilijker je het jezelf kunt maken. Beginners die de workout makkelijk vinden, zitten niet op het juiste spoor en moeten beter naar de instructeurs luisteren.”

 

Daar is Renay van Bar Works het mee eens: “Om eerlijk te zijn denk ik niet dat beter worden en het gevoel hebben dat de les makkelijker wordt, hetzelfde zijn. De meeste van onze klanten vertellen ons dat de les juist moeilijker wordt naarmate ze sterker worden en de geest-lichaam link snappen. Ze kunnen ook zichzelf harder pushen, snappen welke spieren waarvoor gebruikt worden bij een oefening en kunnen die specifieke spieren gebruiken zoals ze dat willen.”

 

Heb geduld met jezelf

Geduld is een schone zaak, maar te weinig geduld kan ook de reden zijn waarom je voelt alsof je niet genoeg vooruitgang boekt in je workout. “Heb geduld!” zegt Olivia. “Dingen gebeuren niet van de ene op de andere dag. Het is belangrijk om consistent te zijn, dus kom naar de les en doe iedere keer je best. Dat betekent niet dat je iedere keer een nieuw persoonlijk record hoeft te zetten. Maar doe niet half werk, werk juist hard op je eigen niveau. Doe je dit allemaal? Lekker houden zo en je lichaam haalt vanzelf de achterstand in!”