Blog banner - Learning.jpg

Powered by GoodHabitz

Sept 7

6 min read

Hoe cruciaal zijn soft skills voor de toekomst?

De eisen van werknemers voor de ideale werkplek veranderen, daar is geen twijfel over mogelijk. Of het nu gaat over meer hybride werken of werken op afstand, flexibele uren, de bedrijfscultuur of het introduceren van een nieuw businessmodel: we zijn het er allemaal over eens dat verandering onvermijdelijk is. Zoals het gezegde luidt, verandering is de enige constante. Vandaar dat we ons afvragen: hoe essentieel zijn soft skills om je organisatie voor te bereiden op de toekomst?

iStock-1057295546.jpg

Technische skills zijn niet langer de meeste gevraagde vaardigheden.

Naarmate de werkomgeving verandert, veranderen ook de verwachtingen over wat voor soort vaardigheden er nodig zijn om werknemers succesvol te laten zijn. Volgens corporate learning analyst Josh Bersin zijn technische skills niet meer de meest gevraagde vaardigheden. Het zijn juist de skills die te maken hebben met hoe mensen zich gedragen: de zogenaamde ‘soft skills’. Wij noemen ze liever power skills. We zijn het helemaal eens met Bersins inzicht – we zullen je uitleggen waarom.

Waarom zijn soft skills de power skills van de 21e-eeuwse werkplek?  

Wat betekent dat voor de toekomstige werkomgeving? Wat is het verschil tussen hard skills en soft skills, en wat maakt soft skills zo krachtig? Ten eerste: hard skills zijn áltijd al de drijvende kracht van onze arbeidsmarkt geweest. Als je de beste bent in een specifieke hard skill, krijg je de baan. 

Ben je bijvoorbeeld de beste websitebouwer die er is? Dan krijg je zonder twijfel de functie als web developer. Maar wat als je niet goed kunt communiceren met je collega’s? Of je werkdag niet goed kan inplannen? Of: wat als je niet bereid bent om je aan te passen aan veranderingen? Dat is waar power skills om de hoek komen kijken. 

Power skills zijn de vaardigheden die je niet kan vervangen door een nieuwe computer of met een systeemupdate. Je kunt ze zien als een zak vol persoonlijkheidskenmerken, denkwijzen, capaciteiten, vaardigheden en ervaringen. Deze power skills leer je niet 123. Je doet er vaak jaren over om ze onder de knie te krijgen …en dan veranderen ze alsnog constant. Power skills hebben is niet alleen een vereiste voor nieuwe werknemers, maar ook voor het senior management.  

Nieuwe werknemers falen door een gebrek aan soft skills. 

Uit een onderzoek van IBM blijkt dat bijna de helft van de universitair afgestudeerden al over de juiste harde vaardigheden beschikt die ze nodig hebben om de arbeidsmarkt te betreden. Maar, ze missen nog de vaardigheden op het gebied van probleemoplossing, teamwork, zakelijk inzicht en leiderschap. 

 

Onderzoek uitgevoerd op de 2020 SHRM Talent Conference bevestigde dat, en liet zelfs zien dat 46% van de nieuwe werknemers faalt binnen de eerste 18 maanden. Bij niet minder dan 89% van deze nieuwkomers gaat het mis door een gebrek aan soft skills. 

Als dat nog niet overtuigend genoeg is: wist je dat bedrijven een aanzienlijke return on investment zien wanneer ze hun werknemers soft skill trainingen aanbieden? Uit onderzoek van Harvard University, Boston University en Ross School of Business van de University of Michigan bleek dat trainingen in soft skills een ROI van 256% opleveren. En daar bovenop een 12% hogere teamproductiviteit.

Volgens werknemers missen leiders soft skills.

Zien we een soortgelijke trend bij leiderschapsteams? Onderzoek van GoodHabitz in samenwerking met het onderzoeksbureau Markteffect, bevestigde dat werknemers duidelijk een gebrek aan soft skills zien bij hun managers. 

Uit de Nederlandse resultaten bleek dat 33% graag wil dat managers beter in staat zijn om een teamgevoel te creëren. De tweede leiderschapsvaardigheid die het vaakst werd benoemd om te verbeteren, is inspirerend leiderschap (30%). 24% voegt daar ook nog empathisch leiderschap aan toe. Verder wil 24% verbeterde communicatieve vaardigheden en als klap op de vuurpijl wilde 22% meer aandacht voor (mentale) gezondheid op het werk. 

Een nieuwe kijk op leren.

Zijn soft skills cruciaal om mijn organisatie klaar te stomen voor de toekomst? Het antwoord is ja. Soft skills worden steeds belangrijker en spelen zelfs een rol in het geluk van werknemers. 

 

Gelukkig kunnen deze skills aangeleerd worden. Zo vind je in de online opleidingsbibliotheek van GoodHabitz trainingen die werknemers helpen om hun soft skills te ontwikkelen. Van effectief communiceren tot feedback geven en presenteren.

BDO: De evolutie van hard skills naar soft skills. 

Technische skills, met cijfers werken en audits uitvoeren: alle drie essentiële aspecten van werken bij een accounting- en adviesbureau. Maar wat als je niet goed bent in timemanagement en leiderschap, of je kunt je niet zo goed aanpassen aan veranderingen? Accounting- en adviesbureau BDO besefte dat ook deze skills belangrijk zijn. En dat ze hun werknemers dus ook opleidingen in soft skills moesten aanbieden als ze als bedrijf verder wilden groeien. Én als ze hun succesvolle manier van werken wilden blijven verzekeren.  

Deze power skills ontwikkelen vraagt tijd, maar ook de juiste opleiding; de juiste tools waar je werknemers enthousiast van worden. Samen met GoodHabitz vulde BDO daarom het gat van de ontbrekende vaardigheden op door werknemers een ruim aanbod aan opleidingen te bieden via GooodHabitz.

 

Volgens de senior L&D-adviseur van BDO zijn werknemers érg tevreden met de trainingen van GoodHabitz. Met de juiste middelen kunnen soft skills snel worden opgepakt, ook in een cijfermatige en technische werkomgeving.