Blog banner - Health.jpg

Powered by classpass

Sept 8

6 min read

6 stappen voor het maken van een halfjaar-doel

Met de start van het nieuwe jaar zijn er altijd twee mensen: degenen die een ambitieuze goede voornemens stellen – en de mensen die niet geloven dat ze zich aan hun doelen zullen houden.

Maar of je nu meer wilt sporten, of een ander persoonlijk doel wilt najagen: omdat je niet op de eerste dag van het jaar aan je doel bent begonnen betekent niet dat je het alsnog kunt behalen. Het nieuwe jaar is misschien de perfecte dag om met iets nieuws te beginnen (met het figuurlijke ‘nieuwe begin’ enzo), maar het moment waarop je met iets begint maakt eigenlijk niet uit.

 

Het belangrijke is dit: de verbeteringen die je in je leven kunt maken zijn eindeloos. De manier waarop je je doel stelt is hierbij cruciaal.

iStock-1356546434.jpg

Zo maak je je halfjaar-doel

Tips van lifecoaches over de manier waarop je het perfecte, meest haalbare halfjaar-doel.

Begin gelijk

Het is misschien aantrekkelijk om te wachten tot 1 juni, zodat je je halfjaar-droom ook op precies de helft van het jaar kunt beginnen werkelijkheid kunt maken. Maar, als je écht je doelen wilt behalen is er volgens lifecoach Jane Scudder geen beter moment dan het heden om te beginnen. Zolang je er maar 6 maanden aan werkt.

 

"Begin eerst na te denken over de definitie van een half jaar, dat is namelijk zes maanden", aldus Scudder. "Het laatste wat ik wil is dat mijn cliënten denken dat ze moeten wachten tot begin juni om te beginnen als ze al in maart klaar zijn om hun doelen te bereiken. Als je klaar bent om aan verandering te beginnen, begin dan morgen."

…Maar, spring niet zomaar in het diepe

Oké, je bent klaar om veranderingen te maken in je leven. Maar dat betekent niet dat je morgen moet beginnen, zonder ook echt een doel te hebben vastgesteld. Probeer in plaats daarvan “wat tijd te besteden aan bedenken wat het is wat je echt wil”, legt Scudder uit. “Vraag aan jezelf, ‘wat wil ik over zes maanden hebben gedaan?’ or ‘waar wil ik over zes maanden zijn?’. Laat je gedachten gaan en schrijf het op.”

Wat wil je echt, daadwerkelijk doen? Het kan een moeilijke vraag zijn om te beantwoorden, maar probeer er iets concreets van te maken. Probeer te vinden wat je nu tegenhoudt in het leven en zoek een behapbare polossing. Dus probeer in plaats van ‘gezonder zijn’ het te vertalen naar iets in getallen. Dat je bijvoorbeeld drie keer per week gaat hardlopen of dat je zoveel gram meer vezels wilt eten. 

Besluit hoe je je succes wilt meten

Zoals empowerment coach Diane Passage uit New York ons vertelt, is het hebben van een doel niet hetzelfde als het bereiken ervan. "Regelmatig evalueren wat werkt en wat niet, is een goede manier om op koers te blijven".  "Het zorgt ervoor dat je aanpassingen kunt maken waar nodig." Als je een fitness- of gezondheidsdoel hebt, zorg er dan voor dat je je trainingen en alles wat je eet bijhoudt - en dan bedoelen we ook echt alles.

Zorg voor een buzzword

Als je een specifiek doel nastreeft, dan helpt het om jezelf eraan te herinneren waarom je er mee bent begonnen. Volgens Katie Bennett, mede-oprichtster van lifecoach-bedrijf Ama La Vida, kan die herinnering in slechts één woord worden bereikt. Je 'buzzword'. Zolang het je maar herinnert aan waarom je aan je doel werkt:

"Ik raad mijn cliënten altijd aan om een buzzword te kiezen," zegt ze. "Het moeten één of twee woorden zijn die samenvatten waarom je aan je doel werkt en hoe je je zult voelen als je het hebt bereikt. Hang het woord op plaatsen waar je het gaat zien, zoals bij je badkamerspiegel, zodat je continu geïnspireerd wordt."

Verwen jezelf

Een persoonlijk, professioneel of fysiek doel behalen is nooit makkelijk. En gaat je sowieso veel werk kosten. Af en toe een pauze inlassen kan je helpen om de verleiding te weerstaan om op te geven wanneer het moeilijk wordt. 

"Of het nu iets kleins is zoals het eten van je favoriete maaltijd of iets groters zoals een weekendje weg, een beloning aan je doel koppelen helpt je om gemotiveerd te blijven om je doel bereiken. En het geeft je ook de kans om jezelf te erkennen en je doel te vieren," zegt Bennett.

 

Zorg voor inspiratie

Hard werken aan je doel kan voelen als een eenzame strijd. Je weet dat jij degene bent die het doel moet behalen. En het helpt niet om je vrienden een ongezonde maaltijd te zien eten terwijl jij gezond probeert te doen of om mensen naar de film te zien gaan op zondagmiddag terwijl zit te zwoegen aan je project.

Het helpt om te weten dat je niet alleen bent in het najagen van je droom. Je kunt jezelf nog steeds omringen met gelijkgestemden die aan hun eigen doelen werken. Of inspirerende mensen volgen op Twitter en Instagram. Kijken naar anderen die ook hun doelen nastreven kan je de drive geven om die van jezelf na te jagen.